| امروز جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳ |
سرخط خبرها:


با چه سیری آثار شهید مطهری را بخوانیم؟

استاد فلسفه و حکمت اسلامی گفت: کتاب خدمات متقابل اسلام و ایران به بسیاری از شبهات ناسیونالیستی و ضداسلامی که معمولاً در دانشگاه‌ها مطرح می‌شود پاسخ داده است.

به گزارش پایگاه خبری-تحلیلی طلیعه؛ شهید مطهری از شخصیت‌هایی است که به معنای واقعی عمر خود را صرف امور علمی کرده و در جبهه اندیشه توانست با خلق آثار ارزنده خود دستِ جوانان مسلمان را از دلیل و برهان پر کند. هنوز مطهری در آسمان انقلاب اسلامی می‌درخشد و آثارش مورد مطالعه قرار می‌گیرد؛ اما در این بین مسأله مهم این است که چگونه باید کتب شهید مطهری را خواند تا بتوانیم بهترین استفاده را از آنان ببریم؟ سمیه اجلی، استاد حوزه و دانشگاه و پژوهشگر علوم دینی در گفت‌وگویی ضمن اهمیت خواندن آثار شهید مطهری سِیری را پیشنهاد می‌دهد.

منسجم و نظام‌مند بودن کتب مطهری دلیل اصلی برای خواندن این آثار است

اجلی در ابتدا گفت: انسجام و نظام‌مند بودن آثار شهید مطهری نقطه عطف و آن دلیل اصلی است که ما می‌گوییم باید مطهری خواند. شهید مطهری جزو افرادی است که به دلیل انسجام بین آثار و مطالب کمتر در ورطه تناقض‌گویی افتاده است و یا شاید اصلاً بگوییم نیافتاده. امروزه در فلسفه علم، علم را آن چیزی می‌دانند که پارادوکس و متناقض نباشد. پیوسته نوشتن آثار از سوی شهید مطهری و این انضباط فکری و عملی موجب شد که ایشان در آثار خود تناقض‌گویی نکند. اگر آثار شهید مطهری و یا حداقل آن کتب مهم و اصلی ایشان خوانده شود شخص به یک نوع سیستم و نظام فکری از اسلام،که به نظر می‌رسد دقیق‌ترین نوع قرائت از دین دست، می‌یابد.

باید نظامِ فکری شهید مطهری را اخذ کرد

وی افزود: وقتی این نظام فکری در شخص شکل گرفت او می‌تواند در موضوعات مختلفی از این نوع دیدگاه و نظام فکری بهره‌مند شود. شاید کسی بگوید آثار شهید مطهری برای ده‌ها سال پیش است و بسیاری از موضوعات روزِ دنیا در آثار شهید مطهری نیامد. نکته مهم همانطور که گفته شد رسیدن به آن نظام فکری شهید مطهری است که می‌توان با خواندن آثار از آن بهره‌مند شد و در مصادیق امروزه به کار برد. صرف فراگیری چند گزاره از کتب مطهری مدنظر نیست، بلکه موضوع اساسی فهم منطق فکری این استاد است. این مهم، در دوران نوجوانی و جوانی برای یک فرد از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است چرا که در این دوران جوانان محتاج یک نظام فکری درست و صحیح هستند. مثلاً دانشجویان اغلب خودشان پیگیر جلسات و کتب می‌شوند، این امر مطلوب است، اما موضوع حائز اهمیت آن است که باید دقت داشت در اثر انس با سخن افراد و آثار آنان، شخص مدل فکر کردن و جهان‌بینی‌اش بر همان مبنا شکل می‌گیرد. گاهی انسان سِیر دارد، یعنی صرفاً زندگی می‌کند، اما گاهی فرد دارای سیرت و منش است، این که سیرت ما از چه آبشخوری تأمین می‌شود حیاتی است.

انسان‌شناسی، مهم‌ترین مبنا در مطهری‌خوانی است

این استاد فلسفه و حکمت اشاره داشت: در این راستا شهید مطهری آن کسی است که امام خمینی (ره) آثارش را بلا استثنا مفید فایده می‌داند و از طرفی تجربه شخصی افراد هم نشان داده است که مطالعه کتب شهید مطهری تا چه حد بالایی می‌تواند راهگشا و مؤثر باشد. مؤسسه بینش مطهر از دهه ۷۰ شروع به کار کرده و در یک سیر مطالعاتی منسجم و نظام‌مند در پنج سطح آثار شهید مطهری را در معرض مطالعه افراد قرار می‌دهد و کتب را به وسیله استادانی تدریس می‌کند. یکی از نکات جالب این سیر مطالعاتی که پیشنهاد بنده هم هست این است که شروع سیر مطالعه با موضوعات مربوط به انسان آغاز می‌شود، یعنی اینکه انسان اول باید خودش را بشناسد و روابط خود با اطرافیان، خدا و خودش را فهم کند تا بتواند در ادامه مسائل عمیق را متوجه شود.

کتاب خدمات متقابل ایران و اسلام هنوز به شبهات ضددینی پاسخ می‌دهد

اجلی گفت: من اگر بخواهم کتب شاخص و مهمی که باید از شهید مطهری خواند را معرفی کنم در وهله اول کتب مبنایی در باب انسان را حیاتی و مهم می‌دانم، مثل: آزادی انسان، آزادی بندگی، خدا در زندگی انسان، سیره نبوی، مسئله نفاق، سیره امیرالمؤمنین، نهضت حسینی، امر به معروف و نهی از، منکر سیره معصومین و مهدویت. در گام بعدی به نظرم خواندن کتاب خدمات متقابل اسلام و ایران بسیار راهگشا است چراکه این کتاب به بسیاری از شبهات ناسیونالیستی و ضداسلامی که معمولاً در دانشگاه‌ها مطرح می‌شود پاسخ داده است. یکی از محاسن آثار شهید مطهری این است که ایشان سعی می‌کند در هر موضوعی تا انتها برود و موضوع و مسأله‌ای را بی پاسخ نمی‌گذارد. همچنین کتاب نظام حقوق زن در اسلام و تعلیم‌ و تربیت اسلامی هم از آن دسته از آثاری است که امروزه جامعه ما محتاج آن هستند.

 

منبع : فارس

پایان پیام/

کد خبر : 79253
تاريخ ثبت خبر : 11 اردیبهشت 1402
ساعت بارگزاری خبر : 11:34
برچسب‌ها:, ,

دیدگاه شما

( الزامي ) (الزامي)