| امروز یکشنبه, ۳۰ اردیبهشت , ۱۴۰۳ |
سرخط خبرها:

رئیس مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران:


برای نهادینه شدن اقتصاد مقاومتی باید نوع اهداف و ساختار مالکیت تغییر یابد

دکتر عبدالحسین خسروپناه در دومین روز اجلاس سراسری بسیج اساتید گفت: برای نهادینه شدن اقتصاد مقاومتی باید نوع اهداف و ساختار مالکیت تغییر یابد.

به گزارش پایگاه خبری _ تحلیلی طلیعه به نقل از روابط عمومی سازمان بسیج اساتید کشور، هفدهمین اجلاس سالانه اساتید بسیجی دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی کشور از ۹ تا ۱۲ شهریور ماه در سالن همایش های صدا و سیمای مشهد برگزار شد.

 

 

در دومین روز این اجلاس حجت الاسلام والمسلمین دکتر عبدالحسین خسروپناه رئیس مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران با اشاره به اینکه با دیدگاه های سرمایه داری موجود نمی توان اقتصاد مقاومتی ایجاد کرد، گفت: برای نهادینه شدن اقتصاد مقاومتی باید نوع اهداف و ساختار مالکیت تغییر یابد.

در این سخنرانی خسروپناه اشاره ضمن بیان اینکه آموزش محوری مراکز علمی کشور با توجه به اینکه اقتصاد مقاومتی تنها با دانش بنیان انجام می‌شود اشاره کرد: حاکمیت منابع اومانیسم و سکولاریسم بر علوم انسانی و اقتصادی یکی از چالش‌های اساسی برای تحقق اقتصاد مقاومتی است زیرا با این منابع نمی‌توان به اقتصاد مقاومتی رسید. در واقع برای پیاده کردن اقتصاد مقاومتی نیازمند در نظر گرفتن نظام‌های فقهی برای اقتصاد مقاومتی هستیم زیرافقه کنونی ما بر مبنای فردیت استوار است و حاکمیت فقه فردی در حوزه‌ها به جای فقه نظام از دیگر مشکلات اجرایی شدن اقتصاد مقاومتی است.

 

وی ادامه داد: در حوزه اجرای اقتصاد مقاومتی چهار تناقض داریم؛ فروش و یا نفروختن نفت خام، قاچاق و پیشگیری از آن در استان‌های مرزی کشور، افزایش یا کاهش سود بانکی، مغایرت ساختارهای اقتصادی با اقتصاد مقاومتی همگی از تناقضات موجود برای اجرای اقتصاد مقاومتی هستند. راهکار این است که تعریف اقتصاد مقاومتی در چارچوب نوینی از مبانی، اهداف، مکتب، فقه، ساختارهای قانونی و بنگاه‌های اقتصادی مشخص شود در غیر این صورت این موضوع امکان تحقق ندارد.

 

رئیس کمیته فرهنگی و اجتماعی کمیسیون بررسی و تأمین نیازهای دینی دبیرخانه مجمع تشخیص مصلحت نظام تاکید کرد: برای نهادینه شدن اقتصاد مقاومتی باید نوع اهداف و ساختار مالکیت تغییر یابد.

 

خسروپناه گفت: اجرا و مبانی اقتصاد مقاومتی باید به هم وصل شوند و باید بنگا‌های اقتصادی به گونه‌ای اداره شوند که کارگر هم در سود آنها شریک بوده و منافع مادی در راستای منافع اخروی بیان شوند. مدل ساختارهای بنگاه‌های اقتصادی باید به مردم‌سالار تغییر کند زیرا در این نوع از اقتصاد مردم نزاع بین کارگر و کارفرما حل می‌شود چرا که کارگر تنها سودده نیست بلکه سودگیر بوده و از کار خود بهره می‌برد.

 

در نظام اقتصادی مردم سالار، فاصله بین کارگر و کارفرما برداشته و نزاع بین آنها حل می‌شود و نه اینکه در بخشی از جامعه ما تمرکز ثروت داشته باشیم؛ به گونه‌ای که ۹۵ درصد منابع بانکی در اختیار کمتر از ۵ درصد مردم باشد و در بخشی دیگر شاهد تمرکز فقر باشیم.

 

خسروپناه تأکید کرد: هم اکنون باید ارگان‌های انقلابی مانند معاونت اقتصادی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، آستان قدس رضوی، ستاد اجرای فرمان امام و دیگر نهادهایی از این دست برای پیاده سازی اقتصاد مقاومتی وارد عمل شوند.

 

گفتنی است، هفدهمین اجلاس سالانه اساتید بسیجی دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی کشور، با حضور سخنرانان و مسئولان ارشد نظام، استادان و نخبگان دانشگاهی بسیجی، فرماندهان شبکه های جنگ نرم و … بامحوریت «اقتصاد مقاومتی و جایگاه بین المللی شدن قدرت جمهوری اسلامی» برگزار شد.

 

انتهای پیام/

کد خبر : 29134
تاريخ ثبت خبر : 13 شهریور 1395
ساعت بارگزاری خبر : 10:49
برچسب‌ها:, , , ,

دیدگاه شما

( الزامي ) (الزامي)