| امروز یکشنبه, ۹ اردیبهشت , ۱۴۰۳ |
سرخط خبرها:

معرفی پایان‌نامه؛


تبیین فلسفی و کلامی توحید و صفات الهی در کلام حضرت زهرا(س)

پایان‌نامه ارشد «تبیین فلسفی و کلامی توحید و صفات الهی در کلام حضرت فاطمه زهرا(س)» توسط سیده منصوره حسینی نگاشته و اقدس یزدی، استاد راهنما این پایان‌نامه در تابستان 1395 و در دانشگاه قم، دانشکده الهیات و معارف اسلامی بود.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری ـ تحلیلی طلیعه، پایان‌نامه ارشد «تبیین فلسفی و کلامی توحید و صفات الهی در کلام حضرت فاطمه زهرا(س)» توسط سیده منصوره حسینی نگاشته شده است.

اقدس یزدی، استاد راهنما این پایان‌نامه  در تابستان ۱۳۹۵ و در دانشگاه قم، دانشکده الهیات و معارف اسلامی بود.

چکیده:

توحید مهم‌ترین اصل از اصول اعتقادی و زیربنای همه‌ آن‌هاست. این اصل که دارای ابعاد متعدد نظری و عملی است، در تمامی ادیان الهی، کتاب‌های آسمانی و نظام‌های فکری و فلسفی مبتنی بر آن باوجود برخی از تفاوت‌ها دارای اهمیتی فراوان بوده و مهم‌ترین کانون درگیری میان موحدان با مشرکان است.
اندیشمندان با توجه به گرایش‌های گوناگون و نیز، تعدد منابع معرفتی (وحی، سنت، عقل)، راه‌ها و نظام‌های معرفتی گوناگونی را برای دستیابی به توحید و شناخت زوایای آن ارائه کرده‌اند.
پس جای بسی اهمیت است که سخن از توحید، اسما و صفات الهی را از زبان اولیای معصومین(ع)که واسطه‌های فیض‌رسانی و هدایت بشر و مقرب‌ترین انسان‌ها به درگاه خداوند هستند و عالی‌ترین سطح شناخت را نسبت به او دارند، جویا شویم که عالی‌ترین مضامین آن را می‌توان در کلام سرور زنان جهان، حضرت فاطمه زهرا(س) یافت.
از همین روی این نوشتار به جهت شناخت هر چه بیشتر خداوند، اوصاف او و جنبه‌های مختلف توحید و مراتب آن در کلام حضرت زهرا(س)، به گردآوری مطالب به‌صورت کتابخانه‌ای با روشی تحلیلی- توصیفی می‌پردازد.
طبق فرمایشات حضرت زهرا(س) وجود خداوند، فطری و روشن است و نیاز به شرح و تفسیر ندارد و از طرفی شناخت کامل ذات اقدس الهی نه با علم حصولی و نه با علم شهودی، برای احدی امکان‌پذیر نیست.
زبان‌ها قادر به توصیف ذات خداوند نیستند و کیفیت و حقیقت او هرگز در وهم نمی‌گنجد. ایشان در سخنان خود، توحید در ذات را به معنای گواهی به یگانگی خداوند و نداشتن شریک در بیرون از ذات و ترکیب نداشتن در درون ذات می‌دانند.
در توحید صفاتی طبق فرمایشات ایشان، صفات خداوند متحد با یکدیگر و عین ذات الهی هستند و در ادعیه خود، خداوند را با اوصاف متعددی می‌ستایند.
بیانات ایشان در باب توحید افعالی به اثبات فاعلیت مطلقه الهی می‌انجامد و در نهایت در توحید عملی به خلوص برای خدا در عبودیت، اطاعت و استعانت، می‌رسد.
انتهای پیام/

کد خبر : 61355
تاريخ ثبت خبر : 11 بهمن 1396
ساعت بارگزاری خبر : 11:56
برچسب‌ها:, , ,

دیدگاه شما

( الزامي ) (الزامي)