| امروز شنبه, ۸ اردیبهشت , ۱۴۰۳ |
سرخط خبرها:

مسعود آذربایجانی:


حضور در انتخابات تجلی مردم سالاری دینی است

حضورِ مردم معنادار و معطوف به معنا و جابه‌جایی قدرت است که می تواند رای و دیدگاه آنها را در آرایش و چینش قدرت نشان داده به همین دلیل شرکت در انتخابات فرصتی است که برای افراد جامعه فراهم شده و نباید از آن اغماض شود.

به گزارش پایگاه خبری ـ تحلیلی طلیعه به نقل از شبستان، حجت الاسلام مسعود آذربایجانی، پژوهشگاه حوزه و دانشگاه در گفت و گویی در پاسخ به این سوال که حضور مردم در صحنه انتخابات به عنوان مسئولیت دینی و اجتماعی تا چه میزان به تبلور مردم سالاری دینی که نظام ما داعیه دار آن است کمک می کند و این موضوع را به نمایش می گذارد، اظهار کرد: حضور مردم در انتخابات یکی از بارزترین مصادیقی است که می توانند به وسیله آن اقتدار خود را نشان دهند.

 

وی ادامه داد: این حضورِ مردم معنادار و معطوف در معنای قدرت و جا به جایی قدرت است که می تواند رای و دیدگاه آنها را در آرایش و چینش قدرت نشان داده به همین دلیل شرکت در انتخابات فرصتی است که برای افراد جامعه فراهم شده و نباید از آن اغماض شود چرا که در این صورت در حقیقت حق خود را نادیده گرفته اند.

 

این استاد حوزه و دانشگاه با بیان اینکه هر فردی با دادن رای خود دو برخورد معنا دار را شکل می دهد، ادامه داد: نخست در کمیت و حجم آراء که به اقتدار و امنیت کشور و پشتوانه آن کمک می کند، دوم از جهت کیفیت آراء، که وقتی به فرد مورد نظر رای می دهد، این امر می تواند به جهت گیری و مسیری که افراد در جایگاه های قدرت قرار می گیرند، کمک کند یعنی این جهت گیری را بیان و مردم خود سرنوشت خویش را تعیین می کنند نه دیگران.  

 

حجت الاسلام آذربایجانی افزود: البته ممکن است همیشه صد در صد گزینه هایی که وجود دارند، مورد علاقه و انتخاب ما نباشند اما باید به مقداری که فرصت در اختیار داریم استفاده کنیم در حقیقت باید توجه کرد بسیاری از گزینه های در زندگی فرد از پیش تعیین شده است و او نمی تواند دخالتی در تعیین آن ها داشته باشد گزینه هایی همچون پدر و مادر، محل تولد، رنگ پوست، ویژگی های ژنتیکی و … که ما در گزینش آن ها هیچ نقشی نداریم اما این بدان معنا نیست که در هیچ جای دیگر ما اراده و اختیار خود را نمی توانیم اعمال کنیم و انتخاب داشته باشیم.

 

وی اضافه کرد: به طور مثال ما در انتخاب مسیر، رشته تحصیلی، گزینش همسر، انتخاب رذایل یا فضایل اخلاقی و … حق گزینش داریم و این دخالت کاملا روشن و صریح است؛ در خصوص انتخابات نیز ما همین اختیار را داریم در واقع درست است که برخی گزینه ها فضای آن برای ما باز نشده و محدود شده و افراد ممکن است این گزینه ها را مشاهده کند و تمایلی به شرکت در انتخابات نداشته باشد، اما اگر از فرصتی هم باقی مانده است، استفاده نکنیم، حق خود را از دست داده ایم.

 

این محقق و نویسنده کشورمان تاکید کرد: بنابراین، حضور مردم در صحنه انتخابات به عنوان مسوولیت دینی و اجتماعی قطعا مردم سالاری دینی را به نمایش می گذارد و به هر حال این حضور جنبه های دینی و تکلیفی نیز داشته و حقی است برای ما.

 

وی همچنین در پاسخ به این سوال که اساسا آیا مردم سالاری دینی بدون مسوولیت پذیری اجتماعی مردم ممکن است یا خیر، به شبستان گفت: خیر ممکن نمی شود؛ در واقع مردم سالاری دینی دو طرفه است یعنی هم افرادی که انتخاب می کنند و هم کسانی که انتخاب می شوند، هر دو طرف باید این مسوولیت را بپذیرند. این مسوولیتی است که نیاز به دقت نظر و تامل بسیار دقیقی دارد و مسیری تازه را باز می کند.

 

حجت الاسلام آذربایجانی در ادامه تصریح کرد: البته درباره انتخاب شوندگان این مساله به صورت دراز مدت است یعنی نمایندگان مجلس طیِ چهار سال و نمایندگان خبرگان رهبری به مدت ۱۰ سال باید بر این مسوولیت خود به صورت مداوم باقی بمانند لذا هر دو باید این احساس مسوولیت را به رسمیت بشناسند.

 

وی اذعان کرد: البته هر چه حضور مردم در صحنه انتخابات پُررنگ تر و بیشتر باشد، این امر با پارامترهای امنیت و اقتدار کشور و مردم سالاری دینی ارتباط پیدا می کند و از سوی دیگر نیز انتخاب فرد اصلح و دقت در گزینش، بُعد کیفی موضوع است که می تواند ما را به سمت فضای بهتر هدایت کند.

 

عضو هئیت علمی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه خاطرنشان کرد: در واقع جمع اراده هاست که اراده برتر را می سازد و این اراده ها اگر منبعث از آگاهی و معرفت کافی باشد، برآیند آن، اراده ای عالی و متعالی تر می تواند باشد که کشور را به سمت اهداف و فضای مناسب می کشاند.

 

انتهای پیام/

کد خبر : 18694
تاريخ ثبت خبر : 6 اسفند 1394
ساعت بارگزاری خبر : 12:58
برچسب‌ها:

دیدگاه شما

( الزامي ) (الزامي)