| امروز شنبه, ۸ اردیبهشت , ۱۴۰۳ |
سرخط خبرها:

رئیس سابق دانشکده الهیات:


اسلامی کردن علوم انسانی مستلزم صرف وقت و هزینه زیاد است

رئیس سابق دانشکده الهیات، اسلامی کردن علوم انسانی را مستلزم صرف وقت و هزینه زیاد دانست و گفت: اکثر منابع موجود در حال حاضر نگرش غیر اسلامی دارند و در برنامه درسی اغلب رشته‌ها به عنوان یک اصل مسلم گنجانده شده و تدریس می‌شود که باید به شکل منسجم و مدون نسبت به اسلامی کردن آن اقدام شود.

 به گزارش پایگاه خبری-تحلیلی طلیعه؛ حجت‌الاسلام والمسلمین محمدرضا امام  در خصوص روند اسلامی شدن علوم انسانی گفت: خوشبختانه پس از انقلاب اسلامی و در پی تاکیدات مقام معظم رهبری در این باره همت صورت گرفت و حرکت به سوی اسلامی شدن علوم انسانی آغاز شد.
وی افزود: در گام نخست باید به بررسی منابع خودمان بپردازیم و با انجام مطالعات دقیق از افکار اسلامی بهره برده و سپس بر اساس نیاز از آن استفاده کنیم.
حجت‌الاسلام والمسلمین محمدرضا امام با اشاره به اینکه در بیشتر رشته‌های علوم انسانی بسیاری از مطالب متناسب با فرهنگ و احکام غیر اسلامی است که باید با علوم اسلامی تطبیق داده شود، گفت: البته در برخی رشته‌ها نظیر رشته‌های حقوقی و قضایی مطالعات خوبی صورت گرفته و بیش تر مطالب و منابع اسلامی شده است.
وی افزود: در برخی رشته‌های علوم اجتماعی و روانشناسی آرا و افکار غیر اسلامی تدوین، تالیف و تدریس می‌شود که هنوز دست نخورده مانده و تطبیقی با آرا و افکار اسلامی در این خصوص صورت نگرفته است تا بدانیم در صورت تطبیق این علوم از دیدگاه مسلمانان و غیر مسلمانان چه تفاوت‌هایی وجود دارد.
دکتر محمدرضا امام با اشاره به اراده جدی در خصوص روند اسلامی شدن علوم وجود گفت: عزم و اراده قوی و جدی در این زمینه وجود دارد، اما انتظار بیشتری از اندیشمندان، پژوهشگران و متولیان این امر وجود دارد و بسیاری از محققان علاقمند به اسلامی کردن علوم هستند اما بعضا برنامه ویژه‌ای در این خصوص وجود ندارد.
وی گفت: فضای کافی و مورد نیاز برای اسلامی شدن علوم انسانی وجود دارد ولی در برخی موارد برنامه‌ای منسجم وجود ندارد، برای نمونه در این زمینه تعداد نهاد‌هایی که تمام وقت و انرژی خود را معطوف به تحقیق و پژوهش پیرامون اسلامی کردن علوم کنند، کم و ناکافی است.
این کارشناس حوزه و دانشگاه گفت: معتقدم در این خصوص باید افرادی را از رشته‌های مختلف گرد‌ هم آورد تا فارغ از هر فعالیت دیگری، تمام توجه خود را معطوف به پژوهش پیرامون اسلامی کردن علوم کنند.
امام در پایان گفت: برای موفق شدن در این عرصه ضمن پرهیز از موازی کاری و شعاری عمل کردن باید به شکلی منسجم و در قالب برنامه‌ای مدون حرکت کنیم و همه رشته‌های علوم انسانی را مورد توجه قرار دهیم.

 

منبع: ایکنا

 

انتهای پیام/

کد خبر : 8926
تاريخ ثبت خبر : 17 مرداد 1394
ساعت بارگزاری خبر : 11:23
برچسب‌ها:, , ,

دیدگاه شما

( الزامي ) (الزامي)