| امروز یکشنبه, ۹ اردیبهشت , ۱۴۰۳ |
سرخط خبرها:

مخبردزفولی:


علما باید در متن تحول علوم انسانی حضور داشته باشند

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی بر ایجاد حلقه‌های علمی توسط نخبگان علوم انسانی تاکید کرد و گفت: طلاب و علما باید در متن تحول علوم انسانی باشند زیرا در حاشیه بودن آن‌ها نمی‌تواند تاثیر مورد نظر را داشته باشد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی طلیعه ؛ محمدرضا مخبردزفولی ظهر امروز در مراسم اختتامیه گفتمان نخبگان علوم انسانی که در سالن همایش دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه استان قم برگزار شد، با بیان اینکه نخبگان در دنیا جایگاه مشخصی دارند مطرح کرد: این افراد می‌توانند در جوامع مختلف تحول ایجاد کرده و برای پویایی کشور خود گام بردارند.

وی با اشاره به اینکه نخبگان ایران اسلامی در عرصه‌های مختلفی فعالیت دارند تصریح کرد: نخبگی مجموعه‌ای از ظرفیت‌های ذات انسانی است که انسان با افزایش ظرفیت‌های فرهنگی، اجتماعی و سیاسی می‌تواند به آن برسد.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی از ویژگی‌های افراد نخبه جامعه اسلامی یاد کرد و گفت: نخبگان علوم انسانی باید از بخش‌های مختلف رشته‌های علوم انسانی آگاهی داشته و برای ایجاد تحول در جامعه اسلامی تلاش کنند.

وی با تاکید بر اینکه علوم انسانی متناسب با زیست بوم فرهنگی می‌تواند جامعه را به سمت تعالی هدایت کند مطرح کرد: زیست بوم فرهنگی جامعه و شناخت آن باید مورد توجه نخبگان علوم انسانی و تجربی قرار گیرد زیرا با این راهکار می‌توان تمدن‌سازی را در جامعه تحقق بخشیم.

مخبر دزفولی مبنای شکل‌گیری تمدن اسلامی را شناخت علوم اسلامی دانست و اضافه کرد: جریان تمدن اسلامی در نقاط مختلف دنیا می‌تواند پیشرفت مشخصی برای دین مبین اسلام به دنبال داشته باشد.

وی به نسبت علوم انسانی و نخبگان اشاره کرد و یادآور شد: اگر معنای نخبه در جامعه به خوبی برای مردم تشریح شود نخبگان جایگاه خود را نسبت به جامعه خود تعریف کرده و رسالت خود را ایفا می‌کنند.

مخبر دزفولی با بیان اینکه نخبگان باید برنامه‌ریزی مشخصی برای جامعه اسلامی داشته باشند عنوان کرد: اگر یک صدم نخبگان جامعه بتوانند رسالت خود را انجام دهند تغییرهای اساسی در جوامع مختلف انجام می‌شود.

وی بر ایجاد حلقه‌های علمی توسط نخبگان علوم انسانی تاکید کرد و افزود: طلاب و علما باید در متن تحول علوم انسانی باشند زیرا در حاشیه بودن آن‌ها نمی‌تواند تاثیر مورد نظر را داشته باشد.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی از ایجاد کمیسیون حوزوی در این شورا خبر داد و گفت: مجلس شورای اسلامی و شورای نگهبان برای ایجاد این کمیسیون تلاش‌های مختلفی را انجام داده‌اند زیرا همگان نسبت به اهمیت حوزه‌های علمیه و تاثیرات استفاده از این ظرفیت در بخش‌های مختلف جامعه آگاه هستند.

وی ادامه داد: با استفاده از ظرفیت پژوهشگاه‌های حوزوی برای سیاستگذاری، تولید اندیشه و نظریه گام‌های مناسبی برداشته شده است؛ جریان نخبگان علوم انسانی باید گسترده‌تر و با دقت بیشتری استمرار داشته باشد.

 

منبع : فارس 

 

انتهای پیام /

کد خبر : 9733
تاريخ ثبت خبر : 11 شهریور 1394
ساعت بارگزاری خبر : 16:05
برچسب‌ها:, , ,

دیدگاه شما

( الزامي ) (الزامي)