| امروز شنبه, ۸ اردیبهشت , ۱۴۰۳ |
سرخط خبرها:

محسن پاک آئین:


قدرت‌های سلطه‌طلب با نقاب صلح علیه آن اقدام می‌کنند

دبیر دومین هم‌اندیشی «بازخوانی اندیشه‌های رهبر معظم انقلاب با موضوع صلح و عدالت» گفت: قدرت‌های سلطه‌طلب به رهبری آمریکا با طرح گفتمان‌های غیر عادلانه خود صلح و امنیت را به خطر انداخته و با نقاب صلح علیه صلح اقدام می‌کنند.

به گزارش پایگاه خبری ـ تحلیلی طلیعه، محسن پاک آئین معاون امور بین الملل موسسه فرهنگی پژوهشی انقلاب اسلامی، دفتر حفظ و نشر آثار آیت الله خامنه‌ای و دبیر دومین هم‌اندیشی «بازخوانی اندیشه‌های رهبر معظم انقلاب با موضوع صلح و عدالت» در این مراسم گفت: از منظر رهبر معظم انقلاب،‌ صلح زمانی ارزش دارد که در آن حقوق انسان‌ها و مظلومان و در واقع نیازهای ایشان،‌ در سایه عدالت تأمین گردد و در این صورت نتیجه استقرار صلح، آرامش، آسایش و تربیت انسان‌ها خواهد شد.

پاک آیین در مقایسه نظریه صلح پایدار امانوئل کانت و نظریه صلح عادلانه متفکرین شیعه گفت: رویکرد لائیک کانت به صلح پایدار، مبتنی بر الزامات عقلی و اخلاقی است اما دوره فعلی که اخلاق زدائی از قدرت به عنوان یک اندیشه غالب توسط اندیشمندانی همچون فوکویاما،هانتینگتون و اشتراوس ترویج شده، دیگر نمی توان با مبانی اخلاقی از صلح پایدار صحبت کرد.

دبیر هم اندیشی نظریه های اندیشمندان مذکور را پشتوانه سیاست های جنگ طلبانه نومحافظه کاران در آمریکا دانست و افزود: بعد از فروپاشی شوروی و ظهور نومحافظه کاران، قدرت،از اخلاق تهی شد و منفعت طلبی جای عقلانیت را گرفت، بر این اساس آمریکا خود را مدیر و گرداننده نظم نوین در جهان دانست و تحت عنوان هژمونی خیرخواهانه، مداخله در اقصی نقاط جهان و ایجاد جنگ را در صورت به خطر افتادن منافع آمریکا، مجاز دانست.

پاک آیین بر کارآمدی رویکرد متفکران شیعه به صلح عادلانه، که مبنای صلح را تأمین عدالت می‌دانند،  تاکید کرد و افزود: متفکران شیعه از جمله شهید محمد باقر صدر،شهید مطری،امام راحل و رهبر معظم انقلاب، عدالت و صلح را دو مسئله مرتبط به هم دانسته و صلح بدون عدالت را ناپایدار و ناکافی می‌شمارند.

وی افزود: در این نگرش توحیدی، انبیای الهی با هدف برقراری عدالت و صلح مبعوث شده‌اند و صلحِ بدون عدالت، خاستگاهی مادی‌گرایانه دارد.

پاک آیین با تاکید بر اینکه صلح عادلانه، وضعیت متعادلی است که در آن همه مردم از حقوق حقه خود بهره‌مند می‌شوند گفت: ‌صلح عادلانه را می‌توان نسخه‌ای از صلح اسلامی تلقی کرد که همه جامعه بشریت را خطاب قرار می‌دهد و به همین دلیل پایدار خواهد ماند.

وی افزود: رهبر انقلاب در دوران دفاع مقدس و زمانی که رئیس جمهور بودند، گفتمان صلح‏ عادلانه را مطرح کرده و تاکید کردند که «صلح‏، چیز بسیار خوبى است؛ لکن صلح‏ آن زمان خوب است که عادلانه باشد«.

وی افزود: با توجه به آموزه‌های اسلامی، اندیشه‌های امام خمینی(ره) و مطالعه دیدگاه‌های رهبری می‌توان دریافت که امروز جهان بیش از پیش به تحقق صلح عادلانه‌ و به عبارت دیگر صلحی که مبتنی بر عدالت باشد، نیازمند است و در این مسیر آموزه‌های اسلامی به دلیل محوریت عدالت‌ می‌تواند راهبردهای اجرایی برای استقرار صلح عادلانه ایجاد کند.

پاک آیین با تاکید بر اینکه مشکل فلسطین بدون عدالت حل نمی‌شود گفت: در حالی که این سرزمین در اشغال صهیونیسم است و حق مردم فلسطین پایمال شده، حرف از مذاکره و صلح نمی‌تواند منجر به صلح پایدار شود چون عادلانه نیست.وضعیت در یمن هم به همین گونه است و طرفداران صلح پایدار، جنایات سعودی‌ها علیه مردم یمن را نمی‌بینند و از مجاهدان یمنی می‌خواهند که با متجاوز صلح کند، این خلاف عدالت است.

پاک آیین در پایان گفت: قدرت‌های سلطه‌طلب به رهبری آمریکا با طرح گفتمان‌های غیر عادلانه خود صلح و امنیت را به خطر انداخته و با نقاب صلح علیه صلح اقدام می‌کنند، در حالی که ایران با طرح گفتمان صلح عادلانه به دنبال راهکارهای «عدالت محور» برای حل بحران‌های جهان است.

این هم اندیشی دو‌شنبه دهم اردیبهشت با مشارکت مؤسسه حفظ و نشر آثار آیت‌الله العظمی خامنه‌ای، پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی قم و مجمع جهانی صلح اسلامی در مرکز همایش‌های بین‌المللی الغدیر برگزار شد.

انتهای پیام/

کد خبر : 66934
تاريخ ثبت خبر : 11 اردیبهشت 1397
ساعت بارگزاری خبر : 11:29
برچسب‌ها:, ,

دیدگاه شما

( الزامي ) (الزامي)