| امروز شنبه, ۸ اردیبهشت , ۱۴۰۳ |
سرخط خبرها:


لزوم داشتن رویکرد جدید به آموزه­ های اهل بیت در تولید علم

استاد سطح عالی حوزه علمیه قم با اشاره به رویکرد جدید در تولید علم گفت: تولید علم در بستر هدایت وحیانی زمینه های کمال عبودیت و بندگی را فراهم می­ کند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی طلیعه؛ حجت ­الاسلام والمسلمین سیدتقی حسینی­ شاهرودی، استاد سطح عالی حوزه علمیه قم ، درباره تأثیر نگاه جهادی به تولید علم در روند گسترش اسلام و آموزه ­های آن خاطرنشان کرد: دوره فرهنگ­سازی و تفکیک فرهنگی و فکری در حوزه ­های فقه، کلام، اعتقادات و مجموعه­ های هندسه فرهنگی و علمی شیعه شکل گرفته است.

 

وی ضمن اشاره  به مسؤولیت کشورمان در تمدن سازی بر اساس فقه اهل بیت(ع) اشاره کرد و اظهار داشت: ما به عنوان کشور جعفری و پیرو این مکتب و کسانی که عهده­دار فرهنگ­سازی و تمدن سازی بر اساس فقه جعفری و تولید علم در این دوره بر اساس آموزه­ های جعفری هستیم، طبیعتا مسؤولیت ویژه و انتظار ویژه­ای از ما خواهد بود.

 

استاد سطح عالی حوزه علمیه قم افزود: طبق روایات، امام باقر(ع) شکافنده علم است و پیامبر گرامی اسلام(ص) به جابر فرمودند تو محمد بن علی را می­بینی و سلام مرا به او برسان و او شکافنده علم است؛ طبق سخن ائمه اطهار(ع) علم نور است و نور راه را باز و ظلمت ­زدایی می­ کند و انسان را به مقصد می­ رساند و سرشار می ­کند.

 

حجت ­الاسلام والمسلمین حسینی ­شاهرودی درباره نقش تولید علم در قرب الی الله تصریح کرد: ثمره هستی که فلسفه آفرینش است، با تولید علم در بستر هدایت وحیانی که همان هدایت صادقین(ع) باشد، زمینه ­های قرب الی الله و کمال عبودیت و بندگی است، فراهم می ­شود و معنای کامل آن در دوره ظهور امام زمان(عج) اتفاق می ­افتد، و در روایات اشاره شده است که تنها اندکی از علم قبل از ظهور آن حضرت شکافده می ­شود و به بار می­ نشیند.

 

وی یادآور شد: ما به عنوان پیروان امام باقر(ع) و امام صادق(ع) و میراث ­دار آن حضرات، از زمینه سرشاری برخوردار هستیم و آن چیزی که در دوره غیبت نیاز ما باشد، مبانی و مقاصد آن را داریم؛ مَثَل ما مَثَل فرزندی است که پدرش گنجینه سرشاری را به او به ودیعت گذاشته است و باید استخراج کند.

 

استاد سطح عالی حوزه علمیه قم با اشاره به رویکرد جدید در علم گفت: همانطور که رهبر معظم انقلاب فرمودند دوره جنبش نرم­افزاری و علمی که رویکردی جدید در علم است، باید به آن مبانی و به آموزه ­های این امامان در موضوع علم و تولید علم رویکرد جدیدی داشته باشیم.

 

حجت ­الاسلام والمسلمین حسینی ­شاهرودی درباره استانداردسازی علم خاطرنشان کرد: مناسبتی در رابطه با مسأله استانداردسازی علم به روایات مراجعه کردیم که به بی­ توجهی به ذخایری که در اختیارمان است، پی بردیم؛ اگر به عنوان پیروان امام باقر(ع) و امام صادق(ع) توجه ویژه­ای به این مسأله داشته باشیم، قطعا فوندانسیون آن جنبش علمی که رهبر معظم انقلاب فرمودند از همین ­ها استخراج می­ شود.

 

وی افزود: این علوم، انسان را به مقصد می­ رساند و از سوی دیگر در بستر هدایت وحیانی و ولایت الهی این علم تولید می ­شود و هنگامی که این چنین باشد، طبیعتا آسیب­ های علم­های انسانی و مستقل از وحی، ابلیس بنیاد است.

 

استاد سطح عالی حوزه علمیه قم در پایان اظهار داشت: امروز دنیای بشری به چیزی تحت عنوان علم گرفتار شده است، در صورتی که در راستای نابودی و به بند کشیدن و سرمایه سوزی بشر طراحی شده است، گرفتار نخواهیم شد.

کد خبر : 9243
تاريخ ثبت خبر : 26 مرداد 1394
ساعت بارگزاری خبر : 13:37
برچسب‌ها:, , , ,

دیدگاه شما

( الزامي ) (الزامي)