| امروز یکشنبه, ۳۰ اردیبهشت , ۱۴۰۳ |
سرخط خبرها:

به مناسبت هفته تعاون؛


مفهوم اقتصاد تعاونی/ معنای اصطلاحی تعاون

ریشه تعاون از «عون» به معنای یاری کردن است. در لغت‌نامه دهخدا به معنای «هم‌پشت شدن، یکدیگر را یاری کردن، با هم مدد‌کاری یکدیگر را کردن» آمده است.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری ـ تحلیلی طلیعه به نقل از کانون اندیشه جوان، مفهوم اقتصاد تعاونی، ریشه تعاون از «عون» به معنای یاری کردن است. در لغت‌نامه دهخدا به معنای «هم‌پشت شدن، یکدیگر را یاری کردن، با هم مدد‌کاری یکدیگر را کردن» آمده است.

 

 

در زبان انگلیسی واژه «تعاون» را معادل Cooperation گرفته‌اند. این واژه را اولین بار رابرت آون (R.Owen) در مقابل واژه رقابت (Competition) به‌کار برد. به گروهی که به نحو تعاون فعالیت می‌کنند، کئو پراتیو (Cooperative) اطلاق می‌شود. منظور از واژه تعاون که در تقابل با رقابت می‌باشد، عبارت است از: همکاری برای وصول به هدفی که مورد نظر افراد دیگر نیز هست اما مقصودشان از رقابت تلاش فرد یا موسسه برای محروم کردن دیگران جهت وصول به هدفی که مورد نظر هر دوی آنان است.

معنای اصطلاحی تعاون

وب (webb) یکی از اندیشمندان تعاون، آن را به اقتصاد دموکراسی تعبیر کرده است. اموری بوگاردوس (Emory Bogardus): تعاون ترکیبی از خودیاری و کمک متقابل می‌باشد که گرایش آن در جهت بناگذاری ارزش‌های جهانی انسان است. کاگنا (Cogna)، تعاون را اقتصاد برادری نامیده است. کامبل (Campbell) که مدتی رئیس بخش تعاون سیلان و مشاور سازمان ملل در چین برای امور تعاونی بود بر جنبه «با هم کار کردن» تاکید دارد.

 

 

برخی دیگر تعاون را بر اساس اصول آن، بعضی نیز تعاون را به ویژگی‌های آن، تعدادی هم آن را بر اساس عملکردش تعریف نموده‌اند. به نظر می‌رسد درک درست تعاونی به عنوان یک فعالیت قتصادی و اجتماعی بدون توجه به خاستگاه تاریخی آن و نیز سیر تحولاتش و نظریه‌های گوناگونی که در طول تاریخ در باره آن شکل گرفته است، امر مشکلی باشد. به همین دلیل لوئیس اسمیت معتقد است که تنها با بررسی تکامل تعاون، شخص می‌تواند به مفهوم آن پی ببرد.

بنابراین، امیدواریم بعد از بررسی تحولات تاریخی اقتصاد تعاونی، درک این امر تا حد زیادی روشن شود.

 

انتهای پیام/

کد خبر : 29250
تاريخ ثبت خبر : 14 شهریور 1395
ساعت بارگزاری خبر : 10:42
برچسب‌ها:, , , , , , , , ,

دیدگاه شما

( الزامي ) (الزامي)