| امروز یکشنبه, ۲۳ اردیبهشت , ۱۴۰۳ |
سرخط خبرها:

پژوهشگر حوزه و دانشگاه مطرح کرد؛


نهضت ترجمه؛ تجربه‌ای موفق در زمینه تحول علوم انسانی

پژوهشگر حوزه و دانشگاه به راه سومی برای تحول در علوم انسانی اشاره کرد و گفت: بررسی تاریخی نهضت ترجمه در جهان اسلام با سیر تطور گزینش، ترجمه، تلخیص، شرح و نقد علوم غیر اسلامی در دوره‌های چند صد ساله، تجربه کلانی در زمینه تحول علوم غیر اسلامی است که باید مورد توجه قرار بگیرد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی طلیعه ؛ محمدمهدی شاه‌آبادی، پژوهشگر حوزه و دانشگاه ، با اشاره به اهمیت و ضرورت تحول در علوم اسلامی اظهار داشت: در بحث تحول، دیدگاه‌های مختلفی مطرح شده است؛ در کشورهای اسلامی و غیر اسلامی در سطح خرد و کلان و راهکارهای مختلفی در این زمینه پیگیری شده است.

 

وی با اشاره به ضرورت تحول در علوم انسانی بعد از انقلاب ابراز داشت: مؤسسه‌ها، پژوهشگاه‌‌ها و راهکارهای مختلفی برای تحول در علوم انسانی ارائه شده است که برخی از راهکارها در فضای اجرایی مبهم است.

 

شاه‌آبادی به راه سومی برای تحول در علوم انسانی اشاره کرد و گفت: این راهکار با نگاه فرآیندی و مرور تجربه‌های تاریخی تحول علم در کشورهای مختلف، تحول در علوم انسانی را پیگیری می‌کند.

 

وی افزود: فرآیند تحول از منظر دولت‌ها به‌ ویژه بررسی تاریخی نهضت ترجمه در جهان اسلام با سیر تطور گزینش، ترجمه، تلخیص، شرح و نقد علوم غیر اسلامی در دوره‌های چند صد ساله، تجربه کلانی در زمینه تحول علوم غیر اسلامی است که باید مورد توجه قرار بگیرد.

 

پژوهشگر حوزه و دانشگاه یادآور شد: به وجود آمدن رشته‌های مختلف علوم و اکتشافات جدید، مرور تجربه کلان و درس آموز نهضت ترجمه، چگونگی ورود دولت‌ها به فرآیند تحول، چگونگی گزینش علوم و متون می‌تواند در فرآیند تحول جدید در علوم انسانی مفید باشد.

 

وی تأکید کرد: تجربه‌های متراکم موفق همچون نهضت ترجمه در جهان اسلام، ناموفق همانند شوروی برای تحول در علوم انسانی، نقش بازیگرانی همچون دولت‌ها و تحقیقات مکمل دیگر در وضعیت تحول می‌تواند نقش‌ آفرین باشد.

 

شاه‌آبادی، تحول در علوم انسانی را نیازمند تحقیقات به هم‌پیوسته و زنجیره‌ای خواند و گفت: باید بیشتر مباحث درباره چگونگی تحول در علوم انسانی و ناظر به فضای اجرا باشد.

 

منبع : رسا 

 

انتهای پیام /

کد خبر : 10580
تاريخ ثبت خبر : 6 مهر 1394
ساعت بارگزاری خبر : 16:44
برچسب‌ها:, ,

دیدگاه شما

( الزامي ) (الزامي)